Olvasási idő: 4 perc
Digitális fogyókúra – otthoni digitális szabályok gyermekeink mentális egészségéért! címmel tartotta előadását az MCC szegedi képzési központjában Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet kutató szakértője, aki évek óta oktat fizikai és digitális önvédelmet, mert vallja, hogy készségszintű tudás kell ahhoz, hogy a fiatalok biztonságosan mozoghassanak mindkét világban.
Elöljáróban leszögezte, hogy a digitális technológia alapvetően jó és számos területen óriási segítségünkre van. A probléma inkább a szórakoztató tartalmak mennyiségében, intenzitásában és elérhetőségének könnyedségében keresendő. Mivel az ember a kötelezettségekkel szemben hamarabb dönt a könnyed, szórakoztató tartalmak fogyasztása mellett, így a felhasználók ún. „személyes képernyőjüket” szinte kizárólag erre használják. Ez a jelenség szorosan összefügg a PISA felmérések eredményeivel, miszerint a gyerekek matematikai, szövegértési és természettudományos eredménye romló tendenciáját mutat, amely a kutatások alapján egyértelműen visszavezethető 2012-re, az okostelefonok elterjedésének idejére – világított rá Pöltl Ákos. Hozzátette, azok a tinédzserek, akik napi 3 óránál többet töltenek közösségi média felületeken, kétszer nagyobb eséllyel tapasztalnak depressziót vagy szorongást. Ráadásul elveszi az időt az alvástól, a személyes találkozásoktól és a fizikai aktivitástól.
A fajfenntartásért és létfenntartásért felelős dopamin hormon szintje minden emberben eltérő, de az olyan tevékenységek, mint a barátokkal való találkozás, a zene vagy a sport, megemeli. Ha viszont egyszerre túl nagy mennyiséget kap az emberi agy, fennáll a veszélye, hogy a lecsengést követően nem a normális alapszintre áll vissza a dopamin szintje, hanem az alá esik, minek következtében lehangoltság, kiüresedettség érzete, depresszió uralkodhat el az egyénen. Ebben a folyamatban kerülnek képbe az okostelefonokon keresztül túl könnyen elérhető könnyen fogyasztható tartalmak, amelyek nem kiegyenlítetten növelik, hanem lökésszerűen az égbe emelik a dopaminszintet, így a lecsengést követően könnyen fellép a lehangoltság. Mivel az egyén ezt az érzést csökkenteni szeretné, újra tartalmakat keres, így ez az út egyenesen vezet a függőségek irányába, amit sajnos nagymértékben támogat a „figyelemgazdaság”, vagyis a különböző közösségi platformokat fejlesztő tech-óriások figyelmünkért vívott tevékenysége. Elég a TikTok rövid videóira, a könnyen és szinte akadály nélkül elérhető pornóra, vagy a videójáték tartalmakra gondolnunk.
Arra a kérdésre, hogy mit lehet tenni, a kutató szakértő ismertette az otthoni körülmények kialakításában rejlő lehetőségeket, a szülői példa fontosságát, ami talán mind mellett a leginkább kulcsfontosságú.
Emellett egy komplett, „Digitális detox” elnevezésű programot mutatott be a közönségnek, amely során azon eseteket igyekeznek kezelni a szakemberek, melyeknél már olyannyira túlhaladott a képernyő-függés, hogy otthoni, szülői módszerekkel ez már nem kezelhető eredményesen. A négyhetes program során a környezet bevonásával komoly körültekintéssel felépített program során állítják vissza a normális szintre a képernyőhasználatot és építik újra a gyerekek, fiatal felnőttek mentális és – sok esetben - fizikai állapotát.